Foto: Edie Falco als afkickende medicijnverslaafde verpleegkundige Jackie Peyton met Jake Cannavale als haar sponsor/buddy Charlie Cruz in Nurse Jackie (2009– )
Met dank aan collega Marianne Vanderveen voor de inspiratie
De meest gebruikte betekenis van een sponsor is een financieel ondersteuner die daarvoor in ruil publiciteit krijgt. De gesponsorde kan zijn activiteit uitoefenen zonder dat het hem geld kost of te veel kost, mogelijk zelfs geld oplevert, en de sponsor streelt zijn ego en vergroot zijn naamsbekendheid en tegelijk zijn status. De sponsor helpt niet omdat hij zoveel hart heeft voor het goede doel, maar omdat het zijn eigen goede naam ondersteunt en vergroot. Sponsoring is een makkelijke en zeer effectieve vorm van reclame. Sponsoring zegt een beetje: ‘’Kijk eens waar ik achter sta’’, maar zegt vooral: ‘’Kijk eens hoe goed ik ben’’. Er zijn ook andere sponsoren die met hun steun zowel zichzelf als de ander in min of meer gelijke mate steunen. Dit zijn de sponsors die in sommige methoden voor afkicken gebruikt worden. Die sponsor is iemand die in hetzelfde proces zit, maar dan al een stukje verder dan degene die gesponsord wordt. Meer een soort ‘’buddy-systeem’’ dus. Er komt geen geld aan te pas, alleen een er voor elkaar zijn.
De meest gebruikte betekenis van een sponsor is een financieel ondersteuner die daarvoor in ruil publiciteit krijgt. De gesponsorde kan zijn activiteit uitoefenen zonder dat het hem geld kost of te veel kost, mogelijk zelfs geld oplevert, en de sponsor streelt zijn ego en vergroot zijn naamsbekendheid en tegelijk zijn status. De sponsor helpt niet omdat hij zoveel hart heeft voor het goede doel, maar omdat het zijn eigen goede naam ondersteunt en vergroot. Sponsoring is een makkelijke en zeer effectieve vorm van reclame. Sponsoring zegt een beetje: ‘’Kijk eens waar ik achter sta’’, maar zegt vooral: ‘’Kijk eens hoe goed ik ben’’. Er zijn ook andere sponsoren die met hun steun zowel zichzelf als de ander in min of meer gelijke mate steunen. Dit zijn de sponsors die in sommige methoden voor afkicken gebruikt worden. Die sponsor is iemand die in hetzelfde proces zit, maar dan al een stukje verder dan degene die gesponsord wordt. Meer een soort ‘’buddy-systeem’’ dus. Er komt geen geld aan te pas, alleen een er voor elkaar zijn.
Baby’s kunnen uitstekend zonder de eerste soort, maar hebben de tweede soort hard nodig. Niet omdat ze afkickende junkies zijn, maar omdat ze een maatje nodig hebben in het proces wat ze doorlopen, het proces van opgroeien. Ieder mens is ooit een kind geweest en dus is ieder mens in principe geschikt voor de functie van maatje voor een beginnend mensje. Maar een moeder of een vader zijn deel van de reis van het kind en daarom bij uitstek geschikt als maatje. Wat een kind zoekt in zijn sponsor is iemand die hem onvoorwaardelijk accepteert, hem niet beoordeelt op zijn gedrag, maar hem onvoorwaardelijk liefheeft om wie hij is. Een sponsor die hem van haver tot gort en met hart en ziel kent. Een sponsor ook die zich kan inleven in zijn belevingswereld, die hem op waarde schat in baby’s eigen context. Kortom, een sponsor die niet zijn eigen belang vooraan zet, maar dat van de baby.
Die andere sponsoren leggen baby wensen en ideeën in de mond die niet vanuit de baby komen en nog minder zijn belang als uitgangspunt hebben. Die sponsoren hebben vooral hun eigen belang op het oog en zij gebruiken het door hen voorgestelde belang van de baby als instrument om er zelf beter van te worden. Ze hebben slinkse wegen en een fluwelen tong waarmee ze als een Sirene mensen om de tuin kunnen leiden en achter zich aan krijgen. Maar ik heb een fool-proof methode ontwikkeld om er zeker van te zijn of je een goede sponsor voor je hebt, een echt maatje, of iemand die vooral zichzelf wil sponsoren. De Sponsor-meter® :
Zet de paars-met-groene Sponsor-meter® als een bril op en bekijk de sponsor van alle kanten. Als er in al zijn praatjes en plaatjes iets voorkomt dat de baby verwijdert van zijn natuurlijke habitat (dat wil zeggen bij, tegen, op of aan zijn moeder of vader) dan zullen de glazen van de Sponsor-meter® signaalrood oplichten en een waarschuwingssignaal uit de ingebouwde luidsprekers laten horen. De Sponsor-meter® heeft een betrouwbaarheidsgraad van minimaal 95% voor het identificeren van eigen-gewin-eerst sponsoren en zal echte sponsoren met een even grote zekerheid aanduiden met een zacht zoemend goudgeel aura. Twijfelgevallen krijgen een piepend modderbruin.
Eurolac Flits! met label of zoekterm fabrikanten, reclame, marketing. Deze links leiden elk naar een lijst met blogs met dit label, klik op de plaatjes in de linkerzijbalk voor meer verhaaltjes.