Foto: De fopspeen mascotte van Serious Request 2012 en het actiehuis voor sr12 van TexelFM
Hoewel ik geen fan ben van grote inzamel acties en andere vormen van sociale blackmail, kan ik me voorstellen dat mensen behoefte hebben aan meer show om hun goedgeefsheid te omringen. Voor de organisaties is het ook leuke reclame, de kijk- en luistercijfers halen recordhoogten waar Mies Bouwman met de allereerste TV actie voor Het Dorp alleen maar van kon dromen. Hoe zieliger het doel, hoe beter de respons. Ging het vorig jaar om de moeders, dit jaar zijn het de kinderen. Red kinderlevens. Ik vind het een geweldig streven, kinderlevens redden. Ik heb daar ook zo wat ideeën over. Ik wil niet arrogant lijken en doen alsof alleen mijn ideetjes goed zijn, dus ik vind het prima dat dit initiatief wordt genomen en ik wil er de wat bitter-zure bijsmaak zelfs wel voor doorslikken. Maar wat een gigantische missers begaat de organisatie met de opzet van het geheel. De eerste en grootste misser is de keuze van de mascotte. Een speen. Een rode fopspeen. Een volgekliederde rode fopspeen. Het gaat over baby’s en dus is de eerste en enige associatie die opkomt een fopspeen. Man, man, mán. Wérkelijk? Serieus? Zoals iemand op Facebook opmerkte: ‘’Soms sta ik gewoon te springen van de domheid van mensen!!!!’’
Dom, dom, dom, die organisatoren van dit goed bedoeld evenement. Want behalve die fopspeen mascotte is er de breed uitgemeten sponsoring door een grote melkproductenfabrikant en de gigantische fles bovenop het actiehuis van de omroep TexelFM*. Flessen, fopspenen en vooral koemelkgebaseerde kunstvoeding zijn de grootste veroorzakers van kindersterfte wereldwijd. Door het uitbannen van de fles (en de meestal uit koemelk gebaseerde kunstvoeding bestaande inhoud) zou je zonder exhibitionistische DJ acties zomaar een anderhalf miljoen kinderlevens per jaar kunnen sparen. Hoppa, zonder fancy hongerstaking met gezonde sapjes, zonder duurbetaalde verzoekplaatjes en zonder petflessen inzamelacties door kinderen, zomaar 1.500.000 kinderleventjes bespaard. Met name in de Derde Wereld, waar deze actie ook grotendeels op is gericht, maar toch ook enkele tientallen tot honderdtallen per jaar in de meer welvarende en schone werelddelen.
Kunstvoeding redt over het algemeen geen kinderlevens. Het is helaas in sommige omstandigheden een noodzakelijk kwaad met grote risico’s voor de gezondheid van het kind en in meer penibele levensomstandigheden voor het overleven van het hele gezin. Want als na de actie de hulpverleners en reclamemakende fabrikanten weer weg zijn, is de kunstvoeding bijna op, nieuwe niet te betalen en nauwelijks hygiënisch en veilig toe te bereiden en de eigen melk van de moeders opgedroogd.
In de discussie die ontstond op Facebook bij de hierboven geplaatste foto uit Texel kwamen natuurlijk de opmerkingen over kinderen die vast en zeker dood gegaan zouden zijn als er geen kunstvoeding was geweest. Ik waagde dat te ontzenuwen. Waarop ik uiteraard direct werd uitgemaakt voor dom (jawel, middels de aan het eind van de eerste alinea aangehaalde uitroep) en oogklepdragend. Ach, ja, wie zelf al oogklepdragend zijn kop in het zand steekt en daar een partij gaat tunnelkijken, verdenkt daar een ander ook makkelijk van. De al decennia lang uitgevoerde brainwash tactieken van de kunstvoedingindustrie hebben hun tentakels al zo diep in het collectieve bewustzijn ingegraven, dat de slachtoffers denken dat het hun eigen slimme denken is dat daar in die kop onder het zand bezig is.
Dan toch maar die ideetjes van mij over het terugdringen van de kindersterfte wereldwijd. Drie simpele dingen: stop de wapen- en oorlogsindustrie, zorg voor goed, ongecensureerd en breed toegankelijk onderwijs voor alle jongens en meisjes op de hele wereld en zorg ervoor dat alle kinderen die hun leven beginnen dicht bij hun moeder zijn en borstvoeding krijgen. De laatste is het eenvoudigst, de middelste is het meest duurzaam en de eerste levert het meeste geld en veiligheid op om de andere twee uit te kunnen voeren. Tot de eerste werkelijkheid kan worden zullen we nu en dan acties van gekke DJ’s nodig hebben. Maar mag het dan alsjeblieft een volgende keer zonder flessen, spenen en kunstvoedingfabrikanten? Zodat we het serieus kunnen nemen.
*) PS: Na uitleg door bezorgde Texelaren is de fles inmiddels van het dak verwijderd! Goed zo TexelFM!
PDF van de foto en bijbehorende discussie op Facebook
WHO Director-General Dr Margaret Chan: Breastfeeding: a vital emergency response. Are you ready?, 2009
Breastfeeding key to saving children’s lives in: Notes for the media, WHO, Geneve, 2010
Eurolac Flits! met label fopspeen, flesvoeding, kunstvoeding, reclame. Deze links leiden naar lijsten met bijdragen met deze labels. Klik op de plaatjes in de linkerzijbalk voor meer verhaaltjes.
Eurolac Flits! met label fopspeen, flesvoeding, kunstvoeding, reclame. Deze links leiden naar lijsten met bijdragen met deze labels. Klik op de plaatjes in de linkerzijbalk voor meer verhaaltjes.