Foto: Meryl Streep als Miranda Priestley in The devil wears Prada
De gemeente Amsterdam heeft zijn ziel verkocht aan de duivel, een duivel die zich presenteert als een wolf in schaapskleren. Maar zelfs als de schaapskleren door Prada zijn ontworpen, de duivel blijft zijn eigen valse zelf. In een poging de stadsgenoten gezonder te maken sloot de gemeente Amsterdam een pact met Nestlé in het kader van een gezond eten houdt slank campagne. Ze kan net zo goed Philip Morris inhuren voor een schone longen campagne. Op zich is de campagne van de Amsterdammers natuurlijk een mooi initiatief, en natuurlijk is daar geld voor nodig dat de gemeente zelf niet heeft. Maar om daar nu een geldschieter voor te zoeken die als belangrijkste producten juist (potentiele) dikmakers heeft? De Nestlé bonzen liggen gierend van het lachen in hun dure kantoren. Gezonde eetgewoonten beginnen al direct na de geboorte: de WHO adviseert op basis van stapels wetenschappelijk onderzoek om alle kinderen vanaf de geboorte gedurende een half jaar uitsluitend borstvoeding te geven en daarna tot zeker de tweede verjaardag borstvoeding naast geschikte andere voeding. In de omschrijvingen van geschikte andere voedingen komen de door Nestlé met verve geadverteerde producten niet voor. Sterker nog, volgens de Internationale Code voor het op de markt brengen van vervangingsmiddelen voor borstvoeding mag een bedrijf als Nestlé zich helemaal niet bezig houden met voedingsadvisering aan ouders van jonge kinderen. Nestle is één van de grootste spelers op de markt van vervangingsmiddelen voor borstvoeding. Geen-borstvoeding is de eerste factor die bijdraagt aan een levenslange ongezonde eetgewoonte en legt een basis voor overgewicht als kind en volwassene. Nestle zit daar niet mee, want die verkoopt gewoon ook de afslankvoedingsproducten waarmee zijn vroege klantjes later kunnen afvallen en voeding voor mensen met te hoge cholesterolwaarden en diabetesvoeding. Zo creëert en onderhoudt Nestlé net als alle andere kunstvoedingfabrikanten zijn eigen markt van wieg tot graf. Doet me ook denken aan de tandarts waar ik als kind heen ging: als je braaf geweest was kreeg je zo’n lekkere, grote, zoete (suikervrij bestond nog niet), roze Bazooka kauwgom. Klantenbinding, ook toen al bekend. En Amsterdam doet ijverig mee.
http://www.amsterdamcentraal.nl/archief/2011/7/5/borstvoeding-beter-dan-nestl
World Health Organization & UNICEF: Global strategy for infant and young child feeding. 2008. download: http://www.who.int/child_adolescent_health/documents/9241562218/en/index.html
The international code of marketing of breast-milk substitutes; Frequently asked questions; Uodated version 2008
De gemeente Amsterdam heeft zijn ziel verkocht aan de duivel, een duivel die zich presenteert als een wolf in schaapskleren. Maar zelfs als de schaapskleren door Prada zijn ontworpen, de duivel blijft zijn eigen valse zelf. In een poging de stadsgenoten gezonder te maken sloot de gemeente Amsterdam een pact met Nestlé in het kader van een gezond eten houdt slank campagne. Ze kan net zo goed Philip Morris inhuren voor een schone longen campagne. Op zich is de campagne van de Amsterdammers natuurlijk een mooi initiatief, en natuurlijk is daar geld voor nodig dat de gemeente zelf niet heeft. Maar om daar nu een geldschieter voor te zoeken die als belangrijkste producten juist (potentiele) dikmakers heeft? De Nestlé bonzen liggen gierend van het lachen in hun dure kantoren. Gezonde eetgewoonten beginnen al direct na de geboorte: de WHO adviseert op basis van stapels wetenschappelijk onderzoek om alle kinderen vanaf de geboorte gedurende een half jaar uitsluitend borstvoeding te geven en daarna tot zeker de tweede verjaardag borstvoeding naast geschikte andere voeding. In de omschrijvingen van geschikte andere voedingen komen de door Nestlé met verve geadverteerde producten niet voor. Sterker nog, volgens de Internationale Code voor het op de markt brengen van vervangingsmiddelen voor borstvoeding mag een bedrijf als Nestlé zich helemaal niet bezig houden met voedingsadvisering aan ouders van jonge kinderen. Nestle is één van de grootste spelers op de markt van vervangingsmiddelen voor borstvoeding. Geen-borstvoeding is de eerste factor die bijdraagt aan een levenslange ongezonde eetgewoonte en legt een basis voor overgewicht als kind en volwassene. Nestle zit daar niet mee, want die verkoopt gewoon ook de afslankvoedingsproducten waarmee zijn vroege klantjes later kunnen afvallen en voeding voor mensen met te hoge cholesterolwaarden en diabetesvoeding. Zo creëert en onderhoudt Nestlé net als alle andere kunstvoedingfabrikanten zijn eigen markt van wieg tot graf. Doet me ook denken aan de tandarts waar ik als kind heen ging: als je braaf geweest was kreeg je zo’n lekkere, grote, zoete (suikervrij bestond nog niet), roze Bazooka kauwgom. Klantenbinding, ook toen al bekend. En Amsterdam doet ijverig mee.
http://www.amsterdamcentraal.nl/archief/2011/7/5/borstvoeding-beter-dan-nestl
World Health Organization & UNICEF: Global strategy for infant and young child feeding. 2008. download: http://www.who.int/child_adolescent_health/documents/9241562218/en/index.html
The international code of marketing of breast-milk substitutes; Frequently asked questions; Uodated version 2008