Zwangere vrouwen en jonge moeders zijn het doelpubliek voor de fabrikanten van kunstmatige zuigelingenvoeding (''kunstvoeding'') en de reclame die deze fabrikanten maken is dus te vinden op plaatsen waar zwangeren en jonge moeders komen en wat ze zien en lezen. (In Nederland is directe reclame voor kunstvoeding voor kinderen tot 6 maanden verboden, maar met de reclame voor nr 2 voeding gericht op zwangeren en pasbevallen moeders wordt hetzelfde effect bereikt.) Stang et al onderzochten wat die advertenties zoal gebruiken om hun product aan de man (cq vrouw) te brengen. Vaak bleken dit gezondheidsclaims te zijn: dit of dat merk kunstvoeding zorgt voor een betere ontwikkeling van ogen of hersenen, geeft minder darmproblemen of minder allergie. Een overvloed van andere onderzoeken heeft echter inmiddels allang aangetoond dat deze claims onterecht zijn: kunstvoeding scoort op alle punten van groei, gezondheid en omwikkeling lager dan borstvoeding. De verschillende merken kunstvoeding verschillen maar minimaal.
En ander verontrustende ontwikkeling is het toenemende aanbod van borstvoeding informatie lijnen door kunstvoeding fabrikanten. Dit is een zeer gevaarlijke vorm van marketing omdat het het publiek en feel-good gevoel geeft: de fabrikant zelf lijkt immers te zeggen dat er iets is dat beter is dan zijn eigen product.
Met het thema van WBW2011 in gedachten is het misschien een goed idee als mensen die positief over borstvoeding willen communiceren een kijkje in de keuken van de kunstvoedingreclamemakers nemen. Om borstvoeding de plaats te geven die het verdient, die de gezondheid van kinderen en moeders verdient, moeten we misschien een net zo effectieve manier van massa communicatie gaan uitproberen.
Stang J, Hoss K, Story M: Health Statements Made in Infant Formula Advertisements in Pregnancy and Early Parenting Magazines. ICAN: Infant, Child, & Adolescent Nutrition February 2010 vol. 2 no. 1 16-25
http://tumblingboobs.tumblr.com/post/1065910428/its-not-just-parenting-websites-promoting-similacs
http://dou-la-la.blogspot.com/2010/09/breast-is-best-sponsored-by-simfamil.html
http://www.borstvoeding.com/columns/een-kijkje-in-de-keuken.html
En ander verontrustende ontwikkeling is het toenemende aanbod van borstvoeding informatie lijnen door kunstvoeding fabrikanten. Dit is een zeer gevaarlijke vorm van marketing omdat het het publiek en feel-good gevoel geeft: de fabrikant zelf lijkt immers te zeggen dat er iets is dat beter is dan zijn eigen product.
Met het thema van WBW2011 in gedachten is het misschien een goed idee als mensen die positief over borstvoeding willen communiceren een kijkje in de keuken van de kunstvoedingreclamemakers nemen. Om borstvoeding de plaats te geven die het verdient, die de gezondheid van kinderen en moeders verdient, moeten we misschien een net zo effectieve manier van massa communicatie gaan uitproberen.
Stang J, Hoss K, Story M: Health Statements Made in Infant Formula Advertisements in Pregnancy and Early Parenting Magazines. ICAN: Infant, Child, & Adolescent Nutrition February 2010 vol. 2 no. 1 16-25
http://tumblingboobs.tumblr.com/post/1065910428/its-not-just-parenting-websites-promoting-similacs
http://dou-la-la.blogspot.com/2010/09/breast-is-best-sponsored-by-simfamil.html
http://www.borstvoeding.com/columns/een-kijkje-in-de-keuken.html