Foto: Robin Williams krijgt als Daniel Hillard een vaderschaps-onvoldoende en doet de test dan als Mrs. Euphegenia Doubtfire opnieuw in Mrs. Doubtfire (1993)
Voor een cursus moet ik toetsen nakijken. Bij de feedback naar de studenten zet ik niet hoeveel ze fout hadden, maar hoeveel goed. Modules die minder dan 50% goed scoren moet de cursist nog eens doornemen en de vragen opnieuw maken. Ik ben een coulante schooljuffrouw. Ik gebruik de toetsen liever als diagnostisch instrument dan als afrekening. Minder dan de helft goed, wil zeggen dat je de vragen niet goed hebt gelezen of begrepen, of dat je de stof onvoldoende beheerst. Daarom dus het advies om het nog eens door te nemen en erbij het advies om bij de volgende ronde de vragen en de keuze antwoorden heel zorgvuldig te lezen. Mijn doel is namelijk niet om de cursisten te grazen te nemen en op fouten te betrappen (als ik dat als levensdoel had gehad, was ik wel parkeerwachter of zoiets geworden), maar om de cursisten zo veel mogelijk te leren, zodat ze hun werk beter kunnen doen. Met andere woorden, de cursisten maken die toetsen niet voor mij, maar voor zichzelf.
Voor diezelfde cursus moeten de deelnemers ook bij elke module een praktijkopdracht maken. Daarvoor krijgen ze de beoordeling voldoende of onvoldoende. Het doel van deze opdrachten is wederom niet om mij te plezieren, maar om met het onderwerp bezig te zijn. Het is dus meer een didactische werkvorm dan een beoordelingsmiddel. Voldoende wil dus zeggen dat de cursist blijk heeft gegeven over het onderwerp nagedacht te hebben en zich ermee bezig gehouden te hebben. Onvoldoende wil zeggen dat ik daarvan geen blijk zie. Onvoldoende betekent dus, dat het opnieuw gedaan moet worden, want nadenken over de lesstof en er op een andere manier dan lezend en luisterend mee bezig zijn, zijn essentiële onderdelen van het leerproces.
Voor een cursus moet ik toetsen nakijken. Bij de feedback naar de studenten zet ik niet hoeveel ze fout hadden, maar hoeveel goed. Modules die minder dan 50% goed scoren moet de cursist nog eens doornemen en de vragen opnieuw maken. Ik ben een coulante schooljuffrouw. Ik gebruik de toetsen liever als diagnostisch instrument dan als afrekening. Minder dan de helft goed, wil zeggen dat je de vragen niet goed hebt gelezen of begrepen, of dat je de stof onvoldoende beheerst. Daarom dus het advies om het nog eens door te nemen en erbij het advies om bij de volgende ronde de vragen en de keuze antwoorden heel zorgvuldig te lezen. Mijn doel is namelijk niet om de cursisten te grazen te nemen en op fouten te betrappen (als ik dat als levensdoel had gehad, was ik wel parkeerwachter of zoiets geworden), maar om de cursisten zo veel mogelijk te leren, zodat ze hun werk beter kunnen doen. Met andere woorden, de cursisten maken die toetsen niet voor mij, maar voor zichzelf.
Voor diezelfde cursus moeten de deelnemers ook bij elke module een praktijkopdracht maken. Daarvoor krijgen ze de beoordeling voldoende of onvoldoende. Het doel van deze opdrachten is wederom niet om mij te plezieren, maar om met het onderwerp bezig te zijn. Het is dus meer een didactische werkvorm dan een beoordelingsmiddel. Voldoende wil dus zeggen dat de cursist blijk heeft gegeven over het onderwerp nagedacht te hebben en zich ermee bezig gehouden te hebben. Onvoldoende wil zeggen dat ik daarvan geen blijk zie. Onvoldoende betekent dus, dat het opnieuw gedaan moet worden, want nadenken over de lesstof en er op een andere manier dan lezend en luisterend mee bezig zijn, zijn essentiële onderdelen van het leerproces.
Een voldoende betekent voor mij dat aan de opdracht is voldaan: het voldoet. Het is geen waardeoordeel over hoe het werd gedaan en er komen dus ook geen onderscheiding tussen matig, voldoende, ruim voldoende, goed en uitmuntend. Het is voldoende of niet voldoende. Het volstaat of het volstaat niet. Net als bij borstvoeding eigenlijk: moeder heeft voldoende melk of ze heeft dat niet (nu even het meer dan voldoende buiten beschouwing latend), haar borsten en tepels zijn voldoende functioneel of ze zijn dat niet; de baby heeft voldoende gereedschappen en vaardigheden om aan de borst te drinken of hij heeft dat niet. Moeders en hun kinderen hoeven niet te worden afgerekend op de hoogste score, voldoende is voldoende; goed genoeg is goed genoeg.
Als moeder en kind en borstvoeding onvoldoende hebben, dan komt de opdracht terug: nog eens doen, nog eens leren, opnieuw proberen, anders proberen. Het is namelijk vrijwel altijd mogelijk om een voldoende te halen als je samen al zover bent gekomen, als de een uit de ander geboren is. Alleen sommige kandidaten moeten meer hun best doen of moeten andere leermethodes gebruiken, of hebben hulpmiddelen nodig. Zoals iemand die dyslectie heeft heus alle proefwerken en examens kan maken, heeft hij misschien andere methodes nodig, bijvoorbeeld gesproken vragen en antwoorden in plaats van schriftelijke. Moeders, kinderen en borstvoeding hebben soms ook een omweg nodig om toch een voldoende te halen.
Laten we als voorbeeld eens kijken naar onvoldoende melk. Wereldwijd is ‘’onvoldoende melk’’ de meest gehoorde reden voor, geheel of gedeeltelijk of voortijdig, stoppen met borstvoeding. Het is ook de meest fout ingeschatte reden. In de lactatiekundige literatuur wordt onderscheid gemaakt tussen ‘’te weinig melk syndroom’’ en ‘’verondersteld te weinig melk syndroom’’. Beide syndromen gaan over een onvoldoende en dus moeten beide worden overgedaan, maar niet op dezelfde manier. Het verondersteld te weinig melksyndroom heeft vooral extra kennis nodig: wat bepaalt of de hoeveelheid melk toereikend is, hoe bepaal je de toereikendheid en waarop duiden de symptomen die werden aangezien voor onvoldoende melk? Het ‘’echte’’ te weinig melksyndroom kan een definitieve onvoldoende zijn, maar het kan ook zijn, dat de stof nog eens grondig en oplettend moet worden doorgenomen: de aanleg techniek, de intra-orale anatomie van de baby, de anatomie van de borsten en de hormoonfunctie van de moeder, de effectiviteit van het drinken, de frequentie, duur en afwisseling van de voedingen, de activering in de eerste dagen na de geboorte, tegenwerkende factoren zoals stress, oververmoeidheid, onjuiste advisering of onrealistische verwachtingen en cultuurgebonden misinterpretatie van normaal kinderlijk gedrag.
Een onvoldoende is niet het einde van de wereld, het is zelfs niet einde oefening. Een onvoldoende is een aansporing om verder te gaan, dieper te gaan, opnieuw en dan nog eens te proberen, anders te proberen. Een onvoldoende is geen streep (eronder of erdoor) maar meer een pijl naar de volgende stap.
Eurolac Flits! met label of zoekterm te weinig melk, melkproductie, onvoldoende, leren, oefenen. Deze links leiden elk naar een lijst met blogs met dit label, klik op de plaatjes in de linkerzijbalk voor meer verhaaltjes.
Als moeder en kind en borstvoeding onvoldoende hebben, dan komt de opdracht terug: nog eens doen, nog eens leren, opnieuw proberen, anders proberen. Het is namelijk vrijwel altijd mogelijk om een voldoende te halen als je samen al zover bent gekomen, als de een uit de ander geboren is. Alleen sommige kandidaten moeten meer hun best doen of moeten andere leermethodes gebruiken, of hebben hulpmiddelen nodig. Zoals iemand die dyslectie heeft heus alle proefwerken en examens kan maken, heeft hij misschien andere methodes nodig, bijvoorbeeld gesproken vragen en antwoorden in plaats van schriftelijke. Moeders, kinderen en borstvoeding hebben soms ook een omweg nodig om toch een voldoende te halen.
Laten we als voorbeeld eens kijken naar onvoldoende melk. Wereldwijd is ‘’onvoldoende melk’’ de meest gehoorde reden voor, geheel of gedeeltelijk of voortijdig, stoppen met borstvoeding. Het is ook de meest fout ingeschatte reden. In de lactatiekundige literatuur wordt onderscheid gemaakt tussen ‘’te weinig melk syndroom’’ en ‘’verondersteld te weinig melk syndroom’’. Beide syndromen gaan over een onvoldoende en dus moeten beide worden overgedaan, maar niet op dezelfde manier. Het verondersteld te weinig melksyndroom heeft vooral extra kennis nodig: wat bepaalt of de hoeveelheid melk toereikend is, hoe bepaal je de toereikendheid en waarop duiden de symptomen die werden aangezien voor onvoldoende melk? Het ‘’echte’’ te weinig melksyndroom kan een definitieve onvoldoende zijn, maar het kan ook zijn, dat de stof nog eens grondig en oplettend moet worden doorgenomen: de aanleg techniek, de intra-orale anatomie van de baby, de anatomie van de borsten en de hormoonfunctie van de moeder, de effectiviteit van het drinken, de frequentie, duur en afwisseling van de voedingen, de activering in de eerste dagen na de geboorte, tegenwerkende factoren zoals stress, oververmoeidheid, onjuiste advisering of onrealistische verwachtingen en cultuurgebonden misinterpretatie van normaal kinderlijk gedrag.
Een onvoldoende is niet het einde van de wereld, het is zelfs niet einde oefening. Een onvoldoende is een aansporing om verder te gaan, dieper te gaan, opnieuw en dan nog eens te proberen, anders te proberen. Een onvoldoende is geen streep (eronder of erdoor) maar meer een pijl naar de volgende stap.
Eurolac Flits! met label of zoekterm te weinig melk, melkproductie, onvoldoende, leren, oefenen. Deze links leiden elk naar een lijst met blogs met dit label, klik op de plaatjes in de linkerzijbalk voor meer verhaaltjes.