Ik ben gek op statistieken. Vooral omdat ik graag in plaatjes denk. Een visueel weergegeven statistiek kan mij boeien, puur vanwege de esthetiek erin. Ik zie patronen en symmetrieën. Statistieken zijn voor velen de basis van beslissingen, werkmodellen en richtlijnen. Kan ik uit de statistieken van mijn blog van het nu aflopende jaar opmaken welk soort stukjes ik moet schrijven om het meeste succes te hebben? Uit de kijkcijfers van het afgelopen jaar blijkt dat er een groeiend aantal bezoekers is (van net over de 2000 in januari naar bijna 3250 in december). Kennelijk roeren mijn stukjes snaren. De top tien van meest gelezen stukjes (van de ruim 200 die mijn toetsenbord in 2011 verlieten) bestaat op één na allemaal uit 2011-werk. De meeste snaren, ruim 1200, werden geraakt met ‘’Vroeger, later – precies op tijd?’’ van 14 januari over wanneer naast borstvoeding vast voedsel moet worden geïntroduceerd. Maar ook over onderzoek en invloed van de voedingsindustrie. Op plaats twee en drie met dik in de 700 hits staan de stukjes over hergebruik van moedermelk en over alcoholconsumptie tijdens de borstvoedingperiode. Interessant hierbij is dat het allebei gaat over onderwerpen waarover algemeen zeer stellige uitspraken worden gedaan, die echter niet door wetenschappelijk onderzoek worden gedragen, maar wel het geven van borstvoeding of de consumptie van moedermelk kunnen ondermijnen of moeilijk maken. Waarom zouden zulke richtlijnen toch zo hardnekkig zijn? Wie zou er nu iets te winnen hebben bij het ondermijnen van borstvoeding en moedermelkconsumptie? Hmm … Nummer vier op de lijst is ‘’Er is nog nooit iemand aan dood gegaan’’. In tegenstelling tot de eerste drie waarbij bestaande gewoontes onterecht verondersteld worden wetenschappelijk gefundeerd te zijn, gaat dit over iets wat wetenschappelijk gefundeerd is, maar breeduit wordt genegeerd. Op de vijfde plaats staat de aankondiging van het thema voor Wereldborstvoedingweek 2011 en op plaats zes eindelijk een andersoortig thema: maatschappelijke afkeer van borstvoeding, beter gezegd van zichtbaar gemaakte borstvoeding. Na een verwijzing naar een artikel dat ik samen met Stefan Kleintjes schreef ter leringhe ende vermaeck van verloskundigen en een ode aan de nieuwe film Tietzat komen op de laatste plaatsen van de top 10 twee stukjes waarin George Clooney model staat voor namaaksels en zoethoudertjes. En daarmee zijn we weer terug bij reclame en het ontmoedigen van borstvoeding.
De mooiste statistiek vind ik zelf de woordwolk die is gemaakt van de 300 meest gebruikte woorden (met uitzondering van de lidwoorden en dergelijke) in mijn hele blog. En dan zie je waar ik het vooral over heb: moeders, kinderen, baby's, verwachtingen en borstvoeding. En over willen, krijgen en geven, maar ook verbazingwekkend vaak over geld en fabrikanten. En over andere mensen, voedsel, bescherming en nodig hebben. Laat ik nu net van plan zijn het daar in het komende jaar ook weer over te gaan hebben.