Foto: met mijn pasgeboren zoon. Ik krijg acuut pijn in mijn rug als ik er naar kijk. Ik had nog een en ander te leren over aanleggen.
Tijdens haar net-afgeronde HBO opleiding kreeg mijn dochter vaak de term ‘’leermomentje’’ te horen. Meestal wanneer er iets fout ging, want van je fouten moet je leren, immers. Gelukkig hoef je niet eerst alles fout te doen om het vervolgens goed te leren. Sommige dingen leer je letterlijk al doende. Dan hebben leermomentjes eerder de vorm van ‘’Oh, gaat dat zo!’’. Eigenlijk is op die manier het hele leven een leermomentje. Het moederschap is voor mij een lange-termijn leermoment geweest. Precies 30 jaar geleden vandaag zat ik, vers gewassen en gestreken, in het kraambed van mijn in de voorafgaande nacht geboren zoon, mijn tweede kind. Omdat het mijn tweede kind was voelde ik me al een heel ervaren moeder. Wat viel het tegen dat het toch weer nieuw was. (Ruim twee jaar later viel het weer tegen, net als nog eens twee jaar daarna en ruim drie jaar daar weer na.) De basis van de kennis die ik heb en gebruik als lactatiekundige ligt in mijn moederschapservaring met vijf heel verschillende kinderen, niet in de dikke boeken vol geleerdheid die ik heb bestudeerd voor mijn opleidingen tot kleuterleidster en leraar basisonderwijs en voor mijn opleiding tot lactatiekundige. Wat ik vooral niet uit de boeken heb geleerd is dat ik een moeder niet kan leren hoe ze moeder moet zijn. Elke moeder moet dat zichzelf leren, met haar kind als leraar. Voor veel moeders zal daar een vallen en opstaan bij horen. Vaak worden methodes gebruikt die in de situatie van de individuele moeder niet passen en vaak raken moeders verward door alle verschillende methodes die door verschillende boeken (goeroes, trends, zorgverleners, beroepsopvoeders, …) worden aangedragen. een belangrijk leermoment heeft een moeder wanneer zij zich realiseert dat zij en aar kind geen gemiddelden zijn en dus niet goed passen in op gemiddelden gebaseerde aanbevelingen. door de tijd heen heb ik geleerd dat ik moeders niet kan en dus moet willen leren hoe zij moeder moeten zijn en hoe zij hun kind moeten voeden. Ik geef moeders liever een atlas dan een navigatiesysteem. Een atlas laat zien hoe de boel in elkaar steekt. Een atlas van een kind laat zien hoe een kind in elkaar zit, hoe zijn systeem werkt, hoe de systemen werken die hem voeden, koesteren en verzorgen. In een uitgebreide atlas staan ook kleine kaartjes met uitgewerkte neveninformatie en details en alternatieven. In het komende jaar hoop ik weer veel moeders atlassen te kunnen geven en ze er een handleiding bij aanbieden in het gebruik van een atlas. Zodat zij zelf kunnen bepalen hoe zij hun kind voeden, koesteren, verzorgen en opvoeden. Zoals ik zelf die atlas en begeleiding heb gekregen en heb leren geven door mijn kinderen en ook door La Leche League, de organisatie die mij heeft laten zien dat atlassen beter werken dan navigatiesystemen.
relevante biografie
Hoofdleidster kleuteronderwijs: 1979
Dochter: 1981
Zoon: 1982
Volledig bevoegd leraar basisonderwijs: 1983
La Leche League leidster: 1985 (tot en met 2010)
Zoon: 1985
Dochter: 1987
Zoon: 1990
Lactatiekundige IBCLC: 1992, gerecertificeerd 1997, 2002, 2007, te recertificeren 2012
Tijdens haar net-afgeronde HBO opleiding kreeg mijn dochter vaak de term ‘’leermomentje’’ te horen. Meestal wanneer er iets fout ging, want van je fouten moet je leren, immers. Gelukkig hoef je niet eerst alles fout te doen om het vervolgens goed te leren. Sommige dingen leer je letterlijk al doende. Dan hebben leermomentjes eerder de vorm van ‘’Oh, gaat dat zo!’’. Eigenlijk is op die manier het hele leven een leermomentje. Het moederschap is voor mij een lange-termijn leermoment geweest. Precies 30 jaar geleden vandaag zat ik, vers gewassen en gestreken, in het kraambed van mijn in de voorafgaande nacht geboren zoon, mijn tweede kind. Omdat het mijn tweede kind was voelde ik me al een heel ervaren moeder. Wat viel het tegen dat het toch weer nieuw was. (Ruim twee jaar later viel het weer tegen, net als nog eens twee jaar daarna en ruim drie jaar daar weer na.) De basis van de kennis die ik heb en gebruik als lactatiekundige ligt in mijn moederschapservaring met vijf heel verschillende kinderen, niet in de dikke boeken vol geleerdheid die ik heb bestudeerd voor mijn opleidingen tot kleuterleidster en leraar basisonderwijs en voor mijn opleiding tot lactatiekundige. Wat ik vooral niet uit de boeken heb geleerd is dat ik een moeder niet kan leren hoe ze moeder moet zijn. Elke moeder moet dat zichzelf leren, met haar kind als leraar. Voor veel moeders zal daar een vallen en opstaan bij horen. Vaak worden methodes gebruikt die in de situatie van de individuele moeder niet passen en vaak raken moeders verward door alle verschillende methodes die door verschillende boeken (goeroes, trends, zorgverleners, beroepsopvoeders, …) worden aangedragen. een belangrijk leermoment heeft een moeder wanneer zij zich realiseert dat zij en aar kind geen gemiddelden zijn en dus niet goed passen in op gemiddelden gebaseerde aanbevelingen. door de tijd heen heb ik geleerd dat ik moeders niet kan en dus moet willen leren hoe zij moeder moeten zijn en hoe zij hun kind moeten voeden. Ik geef moeders liever een atlas dan een navigatiesysteem. Een atlas laat zien hoe de boel in elkaar steekt. Een atlas van een kind laat zien hoe een kind in elkaar zit, hoe zijn systeem werkt, hoe de systemen werken die hem voeden, koesteren en verzorgen. In een uitgebreide atlas staan ook kleine kaartjes met uitgewerkte neveninformatie en details en alternatieven. In het komende jaar hoop ik weer veel moeders atlassen te kunnen geven en ze er een handleiding bij aanbieden in het gebruik van een atlas. Zodat zij zelf kunnen bepalen hoe zij hun kind voeden, koesteren, verzorgen en opvoeden. Zoals ik zelf die atlas en begeleiding heb gekregen en heb leren geven door mijn kinderen en ook door La Leche League, de organisatie die mij heeft laten zien dat atlassen beter werken dan navigatiesystemen.
relevante biografie
Hoofdleidster kleuteronderwijs: 1979
Dochter: 1981
Zoon: 1982
Volledig bevoegd leraar basisonderwijs: 1983
La Leche League leidster: 1985 (tot en met 2010)
Zoon: 1985
Dochter: 1987
Zoon: 1990
Lactatiekundige IBCLC: 1992, gerecertificeerd 1997, 2002, 2007, te recertificeren 2012