Foto: Het fictieve gezin Cullen
Gisteren was ik bij de opening van de eerste Nederlandse moedermelkbank sinds decennia. Wat een geweldige ontwikkeling: erkenning voor de waarde van moedermelk met name bij de allerkleinste en meest kwetsbare van alle kinderen, de prematuur en dysmatuur geboren kindjes. Maar het zou geen Nederlands initiatief zijn wanneer er niet eerst zelf onderzoek naar moet worden gedaan. Al die onderzoeken die al decennia lang worden uitgevoerd en gepubliceerd zijn natuurlijk buitenlands en oud en anders opgezet. Nou, ja, vooruit, als ze daar gelukkig mee zijn. Is ook best een mooi onderwerp om op af te studeren of te promoveren. Waar ik me grote zorgen over maakte was de overduidelijke aanwezigheid van kunstvoeding. Het hele project wordt financieel gesteund door onder andere Abbott, een zeer grote speler op de internationale kunstmatige zuigelingenvoeding markt en in de presentatie van een van de projectleiders werden overduidelijk en breeduit de namen en logo’s van de twee grote Nederlandse poedermelkfabrikanten genoemd en getoond. Veel van de lezingen gingen ook voornamelijk over kunstvoeding en over moedermelkversterkers op basis van koemelk, die vooral door kunstvoedingfabrikanten worden samengesteld en verkocht. Het was ook frappant dat het gebruik van menselijke melk in veel presentaties werd gezien als de interventie, in de zin van het afmeten van moedermelk of menselijke melk tegen het kunstmatige product. Vooral de veiligheid van het product donormelk moet worden onderzocht. In de presentaties kwam echter ook duidelijk naar voren dat het gebruik van voeding of voedingspreparaten op basis van niet-menselijke melk een grote risicofactor, zo niet de grootste risicofactor is bij het ontstaan van ernstige en vaak dodelijke darminfecties. Kunstvoeding is zeker voor prematuur geboren en andere extra kwetsbare baby’s letterlijk ‘’outrageously icky white stuff’’ (Renesmee Cullen in Braking Dawn, p 468, Engels paperback editie), en niet alleen qua smaak. Wanneer je kijkt naar de grafieken met ziekte- en sterftecijfers van premature kindjes, dan snap je eerlijk gezegd niet dat het gebruik van kunstvoeding en andere voedingsproducten van niet menselijke oorsprong niet allang verboden is.
Stephenie Meyer: Breaking Dawn. Atom, London, 2008. Deel 4 in de twilight Saga. BD p 468; Renesmee sharing her memories with her newborn vampire-mom Bella: ''Or the outrageously icky white stuff - infant formula - that Carlisle had put in her cup; it smelled like sour dirt.'' Father Edward already commented on this in a previous chapter. BD p 429: ''Can't say that I blame her - nasty smelling stuff, even for human food.''
Peaceful Parenting: Microscopic View of Human Milk, Cow's Milk and Formula
Gisteren was ik bij de opening van de eerste Nederlandse moedermelkbank sinds decennia. Wat een geweldige ontwikkeling: erkenning voor de waarde van moedermelk met name bij de allerkleinste en meest kwetsbare van alle kinderen, de prematuur en dysmatuur geboren kindjes. Maar het zou geen Nederlands initiatief zijn wanneer er niet eerst zelf onderzoek naar moet worden gedaan. Al die onderzoeken die al decennia lang worden uitgevoerd en gepubliceerd zijn natuurlijk buitenlands en oud en anders opgezet. Nou, ja, vooruit, als ze daar gelukkig mee zijn. Is ook best een mooi onderwerp om op af te studeren of te promoveren. Waar ik me grote zorgen over maakte was de overduidelijke aanwezigheid van kunstvoeding. Het hele project wordt financieel gesteund door onder andere Abbott, een zeer grote speler op de internationale kunstmatige zuigelingenvoeding markt en in de presentatie van een van de projectleiders werden overduidelijk en breeduit de namen en logo’s van de twee grote Nederlandse poedermelkfabrikanten genoemd en getoond. Veel van de lezingen gingen ook voornamelijk over kunstvoeding en over moedermelkversterkers op basis van koemelk, die vooral door kunstvoedingfabrikanten worden samengesteld en verkocht. Het was ook frappant dat het gebruik van menselijke melk in veel presentaties werd gezien als de interventie, in de zin van het afmeten van moedermelk of menselijke melk tegen het kunstmatige product. Vooral de veiligheid van het product donormelk moet worden onderzocht. In de presentaties kwam echter ook duidelijk naar voren dat het gebruik van voeding of voedingspreparaten op basis van niet-menselijke melk een grote risicofactor, zo niet de grootste risicofactor is bij het ontstaan van ernstige en vaak dodelijke darminfecties. Kunstvoeding is zeker voor prematuur geboren en andere extra kwetsbare baby’s letterlijk ‘’outrageously icky white stuff’’ (Renesmee Cullen in Braking Dawn, p 468, Engels paperback editie), en niet alleen qua smaak. Wanneer je kijkt naar de grafieken met ziekte- en sterftecijfers van premature kindjes, dan snap je eerlijk gezegd niet dat het gebruik van kunstvoeding en andere voedingsproducten van niet menselijke oorsprong niet allang verboden is.
Stephenie Meyer: Breaking Dawn. Atom, London, 2008. Deel 4 in de twilight Saga. BD p 468; Renesmee sharing her memories with her newborn vampire-mom Bella: ''Or the outrageously icky white stuff - infant formula - that Carlisle had put in her cup; it smelled like sour dirt.'' Father Edward already commented on this in a previous chapter. BD p 429: ''Can't say that I blame her - nasty smelling stuff, even for human food.''
Peaceful Parenting: Microscopic View of Human Milk, Cow's Milk and Formula