De Wereld Borstvoeding Week wordt in grote delen van de wereld deze week gevierd: de eerste week van Augustus. In andere delen zoals Nederland heeft men gekozen voor week 40. De WHO besteedt deze week aandacht aan borstvoeding door het publiceren vaan lijstje van 10 feiten over borstvoeding. In de eerste 10 dagen van augustus zal ik deze feiten een voor een als thema voor een stukje nemen. Vandaag dag 7: Vervangingsmiddelen.
Volgens Wikipedia is marketing ''het proces van het creëren en leveren van waarde’’. ‘’Het creëren van waarde’’; je hebt dus iets wat op zich wellicht geen waarde heeft, daarvoor creëer je waarde en vervolgens zet je die waarde voor de consument om in een product en voor jezelf in geld. Grandioos toch, vooral als je die consument er ook echt van weet te overtuigen dat hij ‘’waarde voor zijn geld’’ heeft gekregen. Om dat te bereiken moet de aanbieder zijn wolf-uiterlijk verbloemen, hij mag natuurlijk nooit als geldwolf bekend staan, dan werkt de truc niet. Hij gaat dus op zoek naar een mooie vermomming, bij voorkeur die van een schaap: onbenullig en vreedzaam, vooral als het nog een lam is met een aureool van onschuld eromheen. Hup dus, schaapskleren aan. En laat nu toch de waakhond van zijn potentiële kleine klantjes hem een prachtige, eerste-klas-kwaliteit-nog-nooit-gebruikt-en-van-de-eerste-eigenaar aanreiken! Een vermomming en vriendjes worden met de waakhond, wat wil een geldwolf nog meer. Want wat is het geval. Volgens de waakhond (de WHO, die de Internationale Code voor het op de markt brengen van vervangingsmiddelen voor borstvoeding opstelde) moet namelijk op elke verpakking van zo’n vervangingsmiddel staan dat borstvoeding het beste is. Bingo! De creatievelingen van de duurste reclamebureaus hadden het zelf niet beter kunnen bedenken. De ultieme feel-good daad. Als ik toch zelf zeg dat niet mijn product, maar de concurrent het beste is, dan is mijn vermomming als onschuldig lam compleet. De wolf komt er dan aan te pas om op slinkse wijze aan te geven dat dat beste ook wel erg moeilijk is, veel ellende en pijn kan geven, maar dat je dan met een gerust hart het tweede beste kan geven. Geeft niks, hoor, voel je maar niet schuldig; je bent als moeder toch geen heilige en geen supervrouw dat je altijd het beste kunt bereiken. Goed is goed genoeg; het beste is voor de happy few. Vanuit het standpunt van de kleinste consumentjes had de WHO er wellicht beter aan gedaan te laten verklaren dat borstvoeding de normale voeding is voor kinderen
Eerdere Eurolac Flitsen over reclame
Volgens Wikipedia is marketing ''het proces van het creëren en leveren van waarde’’. ‘’Het creëren van waarde’’; je hebt dus iets wat op zich wellicht geen waarde heeft, daarvoor creëer je waarde en vervolgens zet je die waarde voor de consument om in een product en voor jezelf in geld. Grandioos toch, vooral als je die consument er ook echt van weet te overtuigen dat hij ‘’waarde voor zijn geld’’ heeft gekregen. Om dat te bereiken moet de aanbieder zijn wolf-uiterlijk verbloemen, hij mag natuurlijk nooit als geldwolf bekend staan, dan werkt de truc niet. Hij gaat dus op zoek naar een mooie vermomming, bij voorkeur die van een schaap: onbenullig en vreedzaam, vooral als het nog een lam is met een aureool van onschuld eromheen. Hup dus, schaapskleren aan. En laat nu toch de waakhond van zijn potentiële kleine klantjes hem een prachtige, eerste-klas-kwaliteit-nog-nooit-gebruikt-en-van-de-eerste-eigenaar aanreiken! Een vermomming en vriendjes worden met de waakhond, wat wil een geldwolf nog meer. Want wat is het geval. Volgens de waakhond (de WHO, die de Internationale Code voor het op de markt brengen van vervangingsmiddelen voor borstvoeding opstelde) moet namelijk op elke verpakking van zo’n vervangingsmiddel staan dat borstvoeding het beste is. Bingo! De creatievelingen van de duurste reclamebureaus hadden het zelf niet beter kunnen bedenken. De ultieme feel-good daad. Als ik toch zelf zeg dat niet mijn product, maar de concurrent het beste is, dan is mijn vermomming als onschuldig lam compleet. De wolf komt er dan aan te pas om op slinkse wijze aan te geven dat dat beste ook wel erg moeilijk is, veel ellende en pijn kan geven, maar dat je dan met een gerust hart het tweede beste kan geven. Geeft niks, hoor, voel je maar niet schuldig; je bent als moeder toch geen heilige en geen supervrouw dat je altijd het beste kunt bereiken. Goed is goed genoeg; het beste is voor de happy few. Vanuit het standpunt van de kleinste consumentjes had de WHO er wellicht beter aan gedaan te laten verklaren dat borstvoeding de normale voeding is voor kinderen
Eerdere Eurolac Flitsen over reclame