Vooraan in alle denkbare maatregelen om borstvoeding te bevorderen en beter te maken staat het opstellen van plannen en het scholen van zorgpersoneel. Daarmee wordt een duidelijk signaal afgegeven: promotie is geweldig, maar moeders moeten goed worden begeleid door mensen met kennis van zaken en op basis van evidence based practice. Allerlei onderzoek heeft aangetoond dat de borstvoedingcijfers voor zowel incidentie als duur en exclusiviteit omhoog gaan als de zorgverleners zich er goed voorbereid voor inzetten. Gelukkig hoeft niet elke zorginstelling opnieuw het wiel uit te vinden en van de eerste letter af een beleid en protocol op te stellen. Er zijn diverse voorbeeldprotocollen gepubliceerd, bijvoorbeeld door de Academy of Breastfeeding Medicin.
ABM Clinical Protocol #7: Model Breastfeeding Policy (Revision 2010) Breastfeeding Medicine. August 2010, 5(4): 173-177.
E.S. Shinwell, Y. Churgin, M. Shlomo, M. Shani, O. Flidel-Rimon. Breastfeeding Medicine. Winter 2006, 1(4): 247-252. The Effect of Training Nursery Staff in Breastfeeding Guidance on the Duration of Breastfeeding in Healthy Term Infants
Melissa Bartick, Alison Stuebe, Katherine R. Shealy, Marsha Walker, Laurence M. Grummer-Strawn: Closing the Quality Gap: Promoting Evidence-Based Breastfeeding Care in the Hospital. PEDIATRICS Vol. 124 No. 4 October 2009, pp. e793-e802
ABM Clinical Protocol #7: Model Breastfeeding Policy (Revision 2010) Breastfeeding Medicine. August 2010, 5(4): 173-177.
E.S. Shinwell, Y. Churgin, M. Shlomo, M. Shani, O. Flidel-Rimon. Breastfeeding Medicine. Winter 2006, 1(4): 247-252. The Effect of Training Nursery Staff in Breastfeeding Guidance on the Duration of Breastfeeding in Healthy Term Infants
Melissa Bartick, Alison Stuebe, Katherine R. Shealy, Marsha Walker, Laurence M. Grummer-Strawn: Closing the Quality Gap: Promoting Evidence-Based Breastfeeding Care in the Hospital. PEDIATRICS Vol. 124 No. 4 October 2009, pp. e793-e802