Zwanger vrouwen en jonge moeders zijn het doelpubliek voor de fabrikanten van kunstmatige zuigelingenvoeding (''kunstvoeding'') en de reclame die deze fabrikanten maken is dus te vinden op plaatsen waar zwangeren en jonge moeders komen en wat ze zien en lezen. (In Nederland is directe reclame voor kunstvoeding voor kinderen tot 6 maanden verboden, maar met de reclame voor nr 2 voeding gericht op zwangeren en pasbevallen moeders wordt hetzelfde effect bereikt.) Stang et al onderzochten wat die advertenties zoal gebruiken om hun product aan de man (cq vrouw) te brengen. Vaak bleken dit gezondheidsclaims te zijn: dit of dat merk kunstvoeding zorgt voor een betere ontwikkeling van ogen of hersenen, geeft minder darmproblemen of minder allergie. Een overvloed van andere onderzoeken heeft echter inmiddels allang aangetoond dat deze claims onterecht zijn: kunstvoeding scoort op all punten van groei, gezondheid en omwikkeling lager dan borstvoeding. De verschillende merken kunstvoeding verschillen maar minimaal.
En ander verontrustende ontwikkeling is het toenemende aanbod van borstvoeding informatie lijnen door kunstvoeding fabrikanten. Dit is een zeer gevaarlijke vorm van marketing omdat het het publiek en feel-good gevoel geeft: de fabrikant zelf lijkt immers te zeggen dat er iets is dat beter is dan zijn eigen product.
Stang J, Hoss K, Story M: Health Statements Made in Infant Formula Advertisements in Pregnancy and Early Parenting Magazines. ICAN: Infant, Child, & Adolescent Nutrition February 2010 vol. 2 no. 1 16-25
Stang J, Hoss K, Story M: Health Statements Made in Infant Formula Advertisements in Pregnancy and Early Parenting Magazines. ICAN: Infant, Child, & Adolescent Nutrition February 2010 vol. 2 no. 1 16-25
http://tumblingboobs.tumblr.com/post/1065910428/its-not-just-parenting-websites-promoting-similacs
http://dou-la-la.blogspot.com/2010/09/breast-is-best-sponsored-by-simfamil.html