Foto: Clayton Moore als The Lone Ranger en Jay Silverheels als Tonto (linker afbeelding) in de oorspronkelijke TV serie en Armie Hammer als John Reid / The Lone Ranger en Johnny Depp als Tonto (rechter afbeelding) in de in 2013 uitkomende filmversie van de legende van The Lone Ranger.
In verhalen, romans, films, toneelstukken, komen een paar thema’s in eindeloze variaties steeds terug. Liefde is een onuitputtelijk thema, net als vriendschap. Onmogelijke liefdes en onwaarschijnlijke vriendschappen. Het oplossen van een probleem of het zoeken naar een schat, hetzij materieel of overdrachtelijk, is ook zo’n thema dat vrijwel in geen enkel verhaal ontbreekt. Sommige thema’s worden als enige hoofdonderwerp gebruikt, zoals het oplossen van een probleem in detective verhalen, soms worden ze gecombineerd, zoals vriendenparen die problemen oplossen. Zo hebben we daar Agatha Christy’s Poirot met zijn vriend dokter Hastings en de vergelijkbare Sherlock Holmes en dokter Watson van Sir Arthur Conan Doyle. Gaan we de bevriende probleemoplossers ook nog eens combineren met nostalgie of een exotische omgeving, dan komen de cowboy-Indiaanparen in beeld: van J&P Nowee Arendsoog en Witte Veder, van Karl May Old Shatterhand en Winnetou en de legende van de Lone Ranger en Tonto. Van de legende van de Lone Ranger zijn zelfs twee films en een TVserie gemaakt; meer variatie op een thema.
De relatie tussen een moeder en haar kind is ook telkens een nieuwe variatie op een oud thema. Op die manier is elk moeder-kindpaar uniek en tegelijk hetzelfde als al die andere miljoenen. Borstvoeding en moederen is zo oud als de mensheid en voor elk moeder-kindpaar weer helemaal nieuw, zoals een verhaal dat telkens opnieuw verfilmd wordt met steeds nieuwe acteurs en nieuwe regisseurs. En de ene crew bakt er wat beters van de andere. Soms is het een doorslaand kassucces en soms flopt het helemaal. De kans op succes stijgt naarmate betere acteurs voorhanden zijn en regisseurs met een brede kijk op het thema. Beschikbaarheid van goed gereedschap en eventueel speciale effecten wil ook nog wel eens helpen, evenals begeleiding in de vorm van een mooi stukje muziek.
De acteurs dat zijn de moeder en haar kind. Sommige acteurs zijn natuurtalenten die zonder aanwijzingen de sterren van de hemel spelen, anderen hebben flink wat training, coaching en instructies nodig. Een middelmatige acteur kan door een goede regisseur tot grote hoogten worden gebracht, maar een slechte regisseur kan een topacteur laten struikelen. Een moeder en kind die eigenlijk heel goed in staat zijn om zelf het hele borstvoeding gebeuren op de rails te zetten, kunnen enorm worden gehinderd door verkeerde adviezen van zorgverleners. Soms zijn meer of minder extra gereedschappen en speciale effecten nodig om tot een goed eindresultaat te komen. Soms is de vorm van mond of borst lastig om met de ander tot een goed werkbaar geheel te komen; soms is de buitenkant van de borst mooi, maar heeft de binnenkant wat stimulans nodig. Soms krijgt een acteur net voor de opnamen beginnen een ongeluk en is er kunst- en vliegwerk nodig om toch een goede film te kunnen schieten. Ook moeder en/of kind kunnen in de aanloop naar de borstvoeding periode schade oplopen door bijvoorbeeld een zware zwangerschap of complicaties en interventies tijdens de baring.
Zoals bij een film de entourage van geluid en muziek een film kan maken of breken, zo is de invloed van de entourage van moeder en kind ook van invloed op het resultaat. Die entourage bestaat uit haar leefomgeving, maar vooral uit de mensen om haar heen. Partner, maternale en paternale grootouders, andere naaste familie en vrienden zijn een steun of een stoorzender. Valse muziek kan een film net zo bederven als mensen die tijdens de opnamen voortdurend door het beeld lopen of herrie maken in de achtergrond. Mensen in de directe sociale omgeving van de moeder kunnen door negatieve opmerkingen, bloederige verhalen of onjuist advies ook het verhaal van de moeder en haar kind bederven. Maar een partner of moeder die een goede componist en uitvoerend musicus is door morele en praktische steun te bieden kan het verhaal naar een hoger plan tillen.
Elk moeder-kindpaar geeft een unieke vertolking van een oud thema. Die variatie brengt diepte en verrijking, maar ook uitdaging. Een goede crew kan de schaal naar de positieve kant laten doorslaan zolang de acteurs hun best doen de beste acteurs te worden die kunnen zijn.