Foto: Adele Bloemendaal in een schuimbad voor een chocoladereclame.
Dag 4 van een blogweek ‘’Wereld Borstvoeding Week’’ waarin telkens een synoniem van het WBW thema de inspiratie vormt.
Borstvoeding bruist en wat bruist kan gaan schuimen. Schuimende moedermelk wil je niet: al die luchtbelletjes, ik zei het eerder al, gaan een hoop last in het babybuikje geven. Dat is ook de reden dat je moedermelk die je opgewarmd hebt liever niet te hard schudt. Je wilt er immers geen milkshake van maken. Schuim op zich maakt niets kapot en schudden maakt ook niets kapot. Je kan een flesje melk schudden zo veel je wilt, er zullen geen cellen stuk gaan, zoals toch vaak gezegd wordt. Als dat zo was, dan zou een moeder tijdens de jaren dat ze borstvoeding geeft ook nooit mogen springen en rennen. Moedermelk is robuuster dan dat.
Schuim bestaat uit belletjes met lucht. De vloeistof die schuimt krijgt daardoor een heel groot oppervlak. De bel is namelijk een heel dun laagje, een soort velletje, van de vloeistof. Erin zit lucht. Schuim geeft de indruk dat er een groot volume is, maar het is, in feite, gebakken lucht. Net zo’n gebakken lucht als de verkooppraatjes van kunstvoedingsfabrikanten en van de loze borstvoeding promoties. De hoge oppervlaktespanning van melk houdt die luchtbelletjes lang vast en zorgt dan in het buikje voor een opgeblazen gevoel (letterlijk met al die lucht) en de pogingen van de darm om al die overtollige lucht weg te krijgen worden gevoeld als darmkrampen, ofwel ‘’krampjes’’. Dit is overigens maar één van de mogelijke oorzaken van darmkrampen bij zuigelingen, maar daarover later meer. Terug naar de gebakken lucht. De gebakken lucht van reclame en promotie.
Soms zeggen mensen wel eens dat borstvoeding promotoren de technieken van de fabrikanten moeten gebruiken om meer moeders aan het borstvoeden te zetten, Jammer genoeg werkt dat zo niet. De fabrikanten willen namelijk een product verkopen, maar de borstvoeding promotoren willen gedrag aan de man brengen, of eigenlijk aan de vrouw. Makers van ideële reclame zullen het bevestigen: het veranderen van gedrag is heel andere koek dan het verkopen van praatjes en producten. Voor het verkopen van producten hoef je mensen er alleen maar van te overtuigen dat ze geld moeten uitgeven Voor het tot stand brengen van gedragsverandering moeten mensen zelf veranderen. Daarvoor is een heel andere motivatie nodig dan voor het trekken van de beurs.
Motivatie is wat nodig is om moeders borstvoeding te laten geven. Althans om er aan te beginnen. Om er mee door te gaan, om haar eigen doelen te bereiken, is naast motivatie meer nodig zoals aanwezigheid en middelen, vaardigheden en kennis. En dat is waar de praatjes waarmee borstvoeding promotoren die vrouwen aan het voeden willen krijgen vaak loze praatjes blijken te zijn. Ze krijgen de moeders wel aan de gang, maar houden ze niet aan de gang. Het is als het verkopen van een ingewikkeld apparaat zonder gebruiksaanwijzing en zonder technische back-up. En zeg nu zelf: wat heb je aan een cool apparaat met een stekker en aan- en uitknopje, maar zonder uitleg of instructie voor de verdere functies en mogelijkheden. Of zonder techsupport als er iets niet lijkt te werken.
Dan heb je gebakken lucht gekocht, een bad vol schuim, en daarin, zoals Adele Bloemendaal duidelijk maakte, zie je niks.
Mieneke Vaas: Motivatie tot borstvoeding. In: Babyblog over slapen & voeden, september 2012